MIASTA SZTUKI
Rzym
Wenecja
Florencja
Mediolan
Neapol
Palermo
Inne miasta

LATO
SARDYNIA
SYCYLIA
TOSKANIA

ZIMA
Val di Sole
Val di Fiemme
Val di Fassa
Val Gardena
Madonna di Campiglio
Cortina d'Ampezzo
Arabba
Livigno


 

Warunki uczestnictwa
Ubezpieczenie

index varsavolo.pl


267149

Panteon

Panteon o kształcie prostokąta, stanął na miejscu starszej świątyni ufundowanej ku czci boskich patronów Rzymu w roku 27 p.n.e. przez Agryppę, zięcia i najbliższego współpracownika Oktawiana Augusta i zniszczonej w roku 80 przez pożar, został odbudowany w czasach Hadriana około 125 r.n.e. już w zmienionej formie – na planie koła, jednak pozostawiono oryginalny, zachowany po pożarze portyk. Poczas najazdu barbarzyńców na Rzym w V wieku świątynia została uszkodzona. W 609 cesarz wschodniorzymski Fokas podarował Panteon papieżowi Bonifacemu IV, który przekształcił go w kościół chrześcijański pw. Santa Maria ad Martyres – Marii od Męczenników. To właśnie dzięki tej zmianie, zawdzięcza się późniejsze konserwacje Panteonu. W 663 na polecenie cesarza Konstansa II złocone płytki dachu zostały zastąpione brązowymi. W XIV wieku Panteon został zamieniony w fortecę. W okresie renesansu został odnowiony. Pracami kierował Rafael Santi, który później został w nim pochowany. W Panteonie spoczywają również zwłoki włoskich królów Wiktora Emanuela II i Humberta I.
Panteon jest rotundą o o średnicy 43,3 m i takiej samej wysokości. Przed wejściem do świątyni znajduje się dobudowany dwurzędowy portyk 16 kolumn w porządku korynckim, z czego 8 ustawionych jest w pierwszym rzędzie. Wieńczy go tympanon, pod którym widnieje inskrypcja: M AGRIPPA L F COS TERTIVM FECIT/M(arcus) Agrippa L(ucii)F(ilius) CO(n)S(ul) TERTIVM FECIT, którą można przetłumaczyć jako „Wzniesiony przez Marka Agryppę, syna Lucjusza, konsula po raz trzeci”. Wysokość portyku wraz z tympanonem wynosi 25,0 m. Kopuła budowli odlana jest z betonu z centralnym otworem (oculusem) o średnicy 9,0 m, jedynym otworem oświetlającym wnętrze. Ponieważ otwór nie ma przykrycia, podłoga na środku jest lekko wklęsła z odpływem do zbierania deszczu. Wewnątrz znajdują się rzeźby z brązu, podniebienie kopuły jest ozdobione pięcioma rzędami kasetonów, a w ścianach znajdują się nisze.
Do czasu zbudowania Panteonu największą budową kopułową na świecie był Skarbiec Atreusza w Grecji. Panteon był największą kopułą na świecie przez około 1300 lat, do momentu, kiedy to wybudowano katedrę Santa Maria del Fiore we Florencji w 1420 – 1436 roku. Prostota i regularność budowy, piękno poszczególnych elementów, znakomity materiał konstrukcyjny, nadają całemu wnętrzu budowli majestatyczny charakter, mimo wielu strat i zubożeń: otóż front i sklepienia przedsionka jak również kasetony, niegdyś udekorowane elementami złoconego brązu, papież Urban VIII Barberini przeznaczył na złom. Wykonano z niego baldachim nad grobem św. Piotra w Watykanie oraz 60 armat do Zamku Świętego Anioła. Mieszkańcy Rzymu skwitowali to powiedzeniem:"Quot non facerunt barbari, facerunt Barberini"/Czego nie zniszczyli barbarzyńcy, zniszczyli Barberini. Dobudowano wtedy również dwie wieżyczki (nazywane pogardliwie oślimi uszami Barberini) po bokach budowli, rozebrane dopiero w 1883 roku.
Wnętrze jest imponujące i zarazem niezwykle harmonijne. Prostokątne kapliczki i półkoliste nisze przeplatają się ze sobą. W pierwszej kaplicy znajdują się kości Perin del Vaga - uważanego za drugiego po Juliuszu Romano, wielkiego asystenta Rafaela. W pobliżu znajduje się grobowiec Baltazara Perruziego – wielkiego malarza i architekta.
W drugiej kaplicy widoczne są grobowce króla Humberta I i królowej Małgorzaty. Między drugą i trzecią kaplicą jest grób Rafaela, jednego z największych malarzy świata. Obok znajduje się grób Marii Bibbieny, narzeczonej Rafaela, zmarłej trzy miesiące przed nim. W innej kaplicy znajduje się grobowiec Wiktora Emmanuela II, a na ołtarzu kolejnej, możemy podziwiać fresk Zwiastowanie Melozza da Forli.
Panteon, znajdujący się na Polu Marsowym i wciąż przyciągający rzesze turystów, jest godny uwagi ze względu na swoja formę i technologię budowy. Ta świątynia jest niezwykłym dziełem starożytnych budowniczych, którzy potrafili zrównoważyć potężną masę budynku i lekkość jego strzelistej formy.



2002 - 2024 © VARSAVOLO Sp. z o.o.  Wszelkie prawa zastrzeżone  Nota prawna  Polityka prywatności